Danskerne handler på nettet i arbejdstiden
Tal fra nets viser, at handlen over internettet næsten er fordoblet de seneste fem år. Danskerne shopper igennem i arbejdstiden mandag til fredag mellem klokken 8-17.
Tidligere var det oftest i weekenderne, eller i folks frokostpauser mellem kl. 11.30 og 13 at internethandlen peakede, mens det altså nu foregår mens danskerne forventes at arbejde. Værkstedsportalen autobutler.dk bekræfter tendensen.
- Vi kan tydeligt se, at trafikken på vores hjemmeside, autobutler.dk, koncentrerer sig i tidsrummer kl. 8-17 i hverdagene – næsten 2/3 af al trafik på vores website er i dette tidsrum. Specielt begyndelsen af ugen er velbesøgt, mens vi registrerer et fald henover ugen frem mod weekenden. Antallet af besøgende er faktisk 2-3 gange så stort i hverdagene, som det vi oplever i weekenden, siger Peter Michael Oxholm Zigler, partner og marketingchef hos værkstedsportalen autobutler.dk
Samme mønster hos naboen
Det er dog ikke bare et dansk fænomen. Ifølge autobutler.dk har svenskerne samme mønster som danskerne. Det skal dog ikke ses som et udtryk for dovenskab eller misbrug af arbejdsgiverens tillid.
En akademisk undersøgelse på den anden side af Sundet har vist, at arbejdsliv og privatliv er smeltet meget mere sammen de senere år, så der bliver arbejdet mere i fritiden men også foretaget flere private ting i arbejdstiden. Der er med andre ord en god forklaring på, hvorfor vi laver så mange private ting, når vi er på arbejde.